چهارشنبه , آذر ۲۸ ۱۳۹۷

مهدویت

 

شیعیان دوازده امامی معتقدند بنابه وعده الهی فردی از نسل پیامبر اسلام و هم‌نام وی، نهمین فرزند از نسل حسین بن علی، با لقب «مهدی»ظهور می‌کند و زمین را سراسر عدل و داد می‌کند.

بنابه این اعتقاد، مهدی فرزند حسن عسکری (امام یازدهم شیعه) در سال ۲۵۵-۲۵۶ (قمری) به‌دنیا آمده است و پس از دوره‌ای به‌نام غیبت صغری که به وسیله ی نائبان(جانشینان) خاص او با مردم بخصوص شیعیان در ارتباط بوده، غیبت طولانی (غیبت کبری) شروع شد که تا زمان ظهور ادامه خواهد داشت. در این دوران کسی وی را به اختیار خود نمی‌تواند ببیند.

 

در قرن بیستم، عده بسیاری از علمای متاخر شیعه مهدویت را زیر سوال بردند. علامه سید ابولفضل برقعی قمی در کتاب خود “بررسی علمی احادیث مهدی” با استناد به احادیث و روایات خود مذهب شیعه، وجود داشتن مهدی را زیر سوال برده است. در این کتاب نویسنده بلافاصله پس از نقل هر روایت، ضدیّت آن را با موازین عقل و منطق و قرآن و روایات پیامبر و اهل بیت به اثبات می‌رساند. همچنین علمای متاخر دیگر شیعه مانند حیدرعلی قلمداران، علامه شریعت سنگلجی، حجت الاسلام قروی اصفهانی و حجت الاسلام ارباب اصفهانی وجود داشتن امام زمان با عمر بیش از هزار سال را متناقض با عقل و احادیث قلمداد کرده اند. در سال ۲۰۱۱ بین علمای متجدد شیعه و علمای سنتی مناظره ای توسط شبکه جهانی کلمه ترتیب داده شد.

 

شیعیان چهار امامی و شیعیان شش امامی اسماعیلی به وجود امام دوازدهم اعتقاد ندارند. از این میان، شیعیان شش امامی حسن صباح را به عنوان امام آخر خود قبول دارند. از این مذهب، به دلایل سیاسی بعدها فرقه دیگری به عنوان شیعیان هشت امامی منشعب شد. شیعیان زیدی و شیعیان علوی هم به وجود امام زمان مهدی عقیده ندارند. شیعیان زیدی به سلسله امامت تا امام زمان عقیده نداشته و به جای امام پنجم محمد باقر، زید بن علی را ادامه سلسله امامت می دانند. شیعیان علوی هم از نظر دیگر مذاهب شیعه از اسلام خارج محسوب می شوند زیرا معتقد به تجسم خدا و الوهیت علی بن ابی طالب می باشند.

 

همه مذاهب اهل سنت من جمله حنبلی، حنفی، شافعی، مالکی و سلفی در اصول با شیعه در مورد مهدویت اختلاف نظر دارند. اهل سنت توسل به امامان و به خصوص مهدی را شرک و خروج از اسلام محسوب می کنند. کتاب انسان عاقل اثر عبدالله ایرانی با استناد به دلایل عقلی و همچنین آیات قرآن، غیر عقلی و حرام بودن توسل به امامان را اثبات کرده است. مورد دیگری که باعث تفاوت دیدگاه مهدویت بین شیعه وسنی است، از حیث کتب برخی عالمان اهل سنت است که بر این گفته معتقداند که مهدی هنوز متولد نشده است، پس غایب نیست! وی ممکن است به زودی متولد شده و به آنچه پیامبر بشارت داده، جامه ی عمل می پوشاند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *