شنبه , مهر ۲۸ ۱۳۹۷

آلات قمار

5

س ۱۱۲۱٫ آیا اگر افراد بدون شرط بندی و قصد قمار و بُرد و باخت و کسب درآمد بلکه فقط برای سرگرمی و مشغول بودن، مبادرت به بازی با ورق کنند، آن افراد مرتکب حرام شده‏اند؟ حضور در مجالس بازی با ورق برای تفریح چه حکمی دارد؟
ج. بازى با ورقى که عرفاً از آلات قمار محسوب مى‏شود، به‌طور مطلق حرام است و جایز نیست انسان با اختیار در مجلس قمار یا بازى با آلات قمار شرکت کند.
س ۱۱۲۲٫ آیا استفاده از ورق‏های پاسور در صورتی که برای بازی‌های فکری محض که بدون شرط بندی بوده و متضمّن مفاهیم علمی و دینی باشند، جایز است؟ بازی با ورق‏هایی که با چیدن آن‌ها به نحو خاصی، بعضی از شکل‌ها مثل موتورسیکلت یا ماشین و مانند آن ایجاد می‏شود و در عین حال استفاده از آن‌ها برای شرط‌بندی و مسابقه هم ممکن است، چه حکمی دارد؟
ج. بازى با ورق‏هایى که عرفاً، آلات قمار محسوب مى‏شوند، مطلقاً جایز نیست ولى بازى با ورق‏هایى که عرفاً آلت قمار محسوب نمى‏شوند، بدون شرط بندى اشکال ندارد.

و به‌طور کلى بازى با هر چیزى که مکلّف تشخیص دهد از آلات قمار است و یا در آن شرط بندى شود، به هیچ وجه، جایز نیست.

و بازى با هر وسیله‏ اى که جزء آلات قمار به حساب نیاید، بدون شرط بندى، اشکال ندارد.
س ۱۱۲۳٫ بازی باگردو و تخم‏مرغ و چیزهای دیگری که شرعاً مالیّت دارند، چه حکمی دارد؟ آیا این بازی‌ها برای کودکان جایز است؟
ج. اگر بازى قمار و شرط بندى باشد، شرعاً حرام است و طرف برنده، مالک چیزى که برده و از طرف مقابل گرفته است، نمى‏شود. ولى اگر بازى‏کنندگان غیربالغ باشند شرعاً مکلّف نبوده و تکلیفى ندارند، هرچند که مالک چیزى که مى‏برند نمى‏شوند.
س ۱۱۲۴٫ آیا شرط بندی با پول یا غیر آن در بازی با غیر آلات قمار جایز است؟
ج. شرط بندى در بازى جایز نیست هرچند بازى با غیر آلات قمار باشد.
س ۱۱۲۵٫ بازی با آلات قمار مانند پاسور و غیر آن از طریق کامپیوتر چه حکمی دارد؟
ج: اگر بازی بین دو نفر باشد، حکم بازی با آلات قمار را دارد و اگر به تنهایی بازی میکند، در صورتیکه مفسده ای بر آن مترتب نباشد، اشکال ندارد.
س ۱۱۲۶٫ بازی با «أنو» چه حکمی دارد؟
ج. اگر به نظر عرف از آلات قمار محسوب شوند، بازى با آن‌ها جایز نیست هرچند بدون شرط بندى باشد.
س ۱۱۲۷٫ اگر بعضی از وسیله‏ های بازی در شهری از آلات قمار محسوب شوند ولی در شهر دیگری از آلات قمار محسوب نشوند، آیا بازی با آن‌ها جایز است؟
ج. باید عرف هر دو مکان رعایت شود به این معنى که اگر آن وسیله‏ ها در یکى از دو شهر از آلات قمار محسوب شوند و در گذشته هم در هر دو مکان از آلات قمار بوده‏ اند، در حال حاضر هم بازى با آن‌ها حرام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *